Wednesday, July 6, 2011

kenapa perlu ade jurang perbezaan?

kadang kala terfikir *xsangka cuti2 ni ade jugak aku berfikir masalah negara*
kenapa perlu ade jurang perbezaan antara kita semua?
kenapa mesti ade yg kaya
ade yg miskin
ade yg cantik
ade yg x cantik
ade yg pelik
ade yg lagi pelik*haha*


oke..entry kali ni bersifat skema*bukan skema jawapan*,kecewa,dan racist dan bersifat berpengetahuan*la sgt*
dinasihatkan,jika anda mencari hiburan dikala kebosanan,ataupon mengharapkan sesuatu yg kelakar dan gelak terbahak smpai tercekik ataupon mencari entry tuk tangkap leleh*nangis2 bagai*..
OH,SALAH BLOG LA WEI
ENTRY KALI NI bersifat PATRIOTIK.
oke,sila berlalu jika allergic dgn perkataan PATRIOTIK
again PATRIOTIK?!


oke,masih ade yg nak baca entry ni??
yes?no?
yg NO
sila pi blog sendirik ataupon pi la blog gossip ke,youtube ke aka xyah baca entry aku

clear?
line clear

cerita bermula
bila aku n mak n angah pegi careffour shopping barang dapur
mak mmg shopping beli sekali byk2*oke ni bab xpenting*
dah nak dekat penuh troli tu,last thing nk beli ikan ayam semua lah
mak pun nak beli ikan keli*tau x ikan keli yg mana?xtau sila google*
ala ikan yg makcik dm 1st kolej suka masak tu
faizso kalu lauk ikan keli melompat nak makan?*betul x?.sila jawab*

mak"ikan keli bagi 2kilo ha" 
mak cakap kat tukang jaga stesen ikan*stesen ke?*
masa tu tukang potong ikan ni india*mmg jrg nmpak anak teruna india keje potong ikan,ayam ni.selalunya mat bangla or indon je*
perhatian,statement kat atas xde unsur2 racism

aku tgk india tu mcm stress je kena tangkap ikan keli tu*yela,ikan tu kan hidup dlm akuarium or tong,die xmcm ikan lain yg dah siap2 mati,again,xtau ikan keli sila google*
btw ikan keli ni sgt susah nak mati
liat sikit nyawa dia
dah kata nyawa2 ikan kan??
hehe

kau,yg tgh baca mesti pikir kan?
manenye patriotisme aku nak smpai kan??
xde pon?
jap jap

lalu mamat india si tukang potong ikan ni
pon pi la mengail ambek ikan keli dlm akuarium tu
ha...dah nk smpai patriotiknye

"hey,kamu nak saya tolong ka?"-->mat bangla
"xpelah,u pegi buang smpah tu"--->mat india si pemotong ikan
bla bla bla*still dialog bahasa melayu

note the BAHASA MELAYU OR MALAYSIA

dapat tak?ape yg aku nak smpai kan?
try bayangkan..
dua manusia
yg berlainan latar belakang*kan aku dah kata entry ni sgt skema*
berlainan bahasa pertuturan di rumah
lain kulit*dah lari tajuk*

ape yg cuba aku smpaikan ialah
walaupon dorg lain bangsa,lain bahasa
masih,LINGUA FRANCA*sejarah* mereka ialah BAHASA MELAYU
nampak x??
mereka nak berkomunikasi*aku dah kata sgt skema entry ni,smpai aku pon rasa nak pelik*
berkomunikasi menggunakan bahasa MELAYU
try pulak ko jln2
pegi bukit bintang,pegi pavi,pegi garden,even pegi midvalley
ko tgk
melayu sama melayu pon nak speaking?
oke bukan lah aku nak kata yg guna english xbgus
yes,it is good for you to practice english,kata bahasa international kan?
tapi,xsalah kan kalau guna bahasa melayu
even org bukan melayu pon guna bahasa kita nak berkomunikasi*haha* dgn bangsa lain.
oke,korg mesti pikirkan
knp dorg guna bahasa melayu nak borak2*xnak dah guna komunikasi*
sbb dorg xtau bahasa inggeris
ha betul..mungkin mereka xfasih inggeris,tapi..
entah,aku still rasa terharu tgk org lain2 bangsa cakap bahasa melayu
rasa mcm WOW*xtau lah kalu reaction ko lain,bunyi uh, ho, ke kan?*

maybe korg rasa alah
xde la patriotik sgt post ni*aku pon rasa camtu gak sebenarnye*

the point is
hey,igt asal usul
walaupon..ko pandai,bijaksana,kat rumah pon skipping*speaking sebenarnya*
tapi..jika kita x memartabatkan bahasa melayu,maka,siapa lagi?
jika bukan sekarang..bila lagi?

entah la
aku kalau bab2 mempertahankan hak melayu dibumi melayu ni
semangat die lain
korg mesti pelik dgn aku
infact sape knl aku akan tahu betapa racist  "xkan melayu hilang didunia"

kenapa aku boleh jd mcm ni
xsemua tahu
aku pon mls nak cter dah
kalau ko sekolah campur,semua bangsa,*bukan mrsm,bukan asrama penuh bukan sekolah sains*
pastu ko minoriti lak dlm kelas tu,sbbnye kawasan ko sekolah tu dominasi bangsa lain
*xde unsur racism*
ko akan tahu
kau akan hargai hak melayuyg kau ade
kau akan rasa stress
geram
benci semua ade

puas kwn2 kata jgn mcm ni,xbaik
bukan semua yg mcm tu
tapi bagi aku.. kerana nila setitik,rosak susu sebelanga*sape suh letak susu dlm belanga?*
ha,mmg aku tahu bukan semua mcm tu
infact yg kat medic ni oke2 je
tp still nmpak ade la sesetengah yg berperangai seperti kwn sekolah aku dulu tu*kalo ko phm ape yg dimaksudkan*
tapi...
kalau ko kat tempat aku
dikutuk bangsa kau depan depan
kutuk agama kau depan depan kau
kutuk pemerintahan perdana menteri sbb die melayu*mmg la die xbgus,makan rasuah semua,tapi still die melayu,sebangsa,org kutuk2,kau xkan nak diam kan?*
kutuk mat rempit*ni mmg patut,tapi still die nak kata anak melayu xguna,mmg la mat rempit tu jahat,tapi macamlah bangsa kau bagus sgt* 
siap kata "our races is the best in the world"
fine bangsa kau bagus,mmg byk bangsa kau maju,bijak tapi xpayah la nk condemn bangsa lain kan?

soalan yg paling sakit hati bila dia tnya
"cikgu,kenapa kita perlu belajar tentang islam,bangsa melayu byk sgt2,xboleh ke kita belajar agama buddha,hindu?islam susah la"
cikgu jawab"kita duduk kat mana?negara mana?agama rasmi apa?bahasa kebangsaan apa?tanah milik melayu"

terdiam dia
puas hati
 okelah
cter byk2 buat aku sakit hati
teringat kat dia yg sgt agungkan diri sendiri
gelak2 kan bangsa lain,kununnya bangsa melayu LOSER
buat persenda agama org
dia je bagus
aku terfikir,kalau die jadi ahli politik
mesti jadi huru hara negara
sbb die pon pernah persoalkan
"knp melayu ade hak keistimewaan?"
dah termaktub dlm akta hasutan 59*xsure*
yang hak keistimewaan melayu tidak boleh dipersoalkan.
paham2 jelah
xpayah la nak ungkit2
ape ko nak 13mei lagi??
ish

pernah sekali mase jawab exam sejarah form 4
die duk sebelah aku
die xdpt jawab soklan tu
yelah,kan sejarah form 4 byk pasal islam,assabiyah semua tu

boleh die tibe2 menjerit dalam kelas masa nak jawab exam tu
die cakap
"islam p*g!!!!" doe menjerit,bukan cakap je..again,he yell!!

ape kau rasa?
kalau xboleh jawab pon
xpayah la nak menghina teruk mcm tu
aku xpernah kata apa ko sembah patung kau buat sendirik pon


 cakap byk pon xguna
kena bertindak kan?
at least ade la sikit2 usaha aku
nak pertahankan bangsa,agama aku
walaupon xseberapa
yg penting niat tu ade.


aku bet kau bosan.dah jgn baca.
btw,sayangilah bangsa,bahasa,agama dan negara kita. 
kan bgus kalau kita masih macam ni?
kanak2 xtau ape tu perbezaan antara mereka sama ada beza agama atau bangsa
mereka still suci,pikir yg kita semua sama

alangkah bagus nya jika kita masih berfikir
kita semua sama
 


 p/s:mmg post ni agak awal dari tarikh sepatutnya iaitu 31 ogos.
kata raya akhir bulan 8 kan,so nnti mestilah post pasal raya,jadi aku forwardkan post ni..hehe 

No comments:

Post a Comment